10 januari - 12 januari - San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Tim Vries - WaarBenJij.nu 10 januari - 12 januari - San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Tim Vries - WaarBenJij.nu

10 januari - 12 januari - San Francisco

Blijf op de hoogte en volg Tim

10 Januari 2017 | Verenigde Staten, San Francisco

10 jan
We waren dus al een dagje in San Francisco geweest, omdat we eerder onze plannen hadden omgegooid. We wisten dus waar we heen wilden: een Americaanse jaren ’50-stijl diner met uitzicht op de haven en in de verte de Golden Gate bridge, waar we ontbeten met American pancakes en bacon. Daar tegenover zat een maritiem museum(pje) waar we gratis even binnen keken, daarna gingen we naar het Aquarium of the Bay bij pier 39. Jamie had op straat 5 dollar gevonden. Toen ze het openvouwde bleek daar nog eens 20 dollar in te zitten! Precies genoeg voor het aquarium zou je denken. Alleen had ze even geen rekening gehouden met de belasting die pas bij betaling wordt toegevoegd… toen moest Tim toch nog even bijspringen om het laatste beetje voor te schieten. Dat went op de een of andere manier niet echt, dat een bedrag altijd wat hoger uitvalt…
Het eerste deel van het aquarium toonde verschillende kwallen en vissen en was erg gericht op bescherming van de zee en bewustwording, maar ze hadden ook een tunnelaquarium waar je onderdoor kon lopen en waar de vissen, roggen en haaien overal om je heen zwommen, zelfs over je hoofd! Een medewerker hield een praatje over haaien.

Verder was er een open aquarium waar roggen en zeesterren aangeraakt mochten worden (het voelt best flubberig) en waar een medewerker met een leguaan stond die ook aangeraakt mocht worden. De otters die ze hadden waren heel hyperactief elkaar achterna aan het zitten - water in, water uit, water in, water uit. Blijkbaar slapen ze normaal veel, dus we hadden geluk.

Polina had vaak kleurige sokken aan, dus dat inspireerde Jamie om eens af te wijken van haar normale zwarte exemplaren. Toevallig vonden we een winkeltje dat alleen maar sokken verkocht… teveel keus! Een uur en heel veel getwijfel later vertrok ze met 2 paar nieuwe sokken, plus een paar met cavia’s erop voor Brigit. Tim kocht een muurplaat van Amerika, gemaakt van nummerborden, omdat hij deze vakantie probeert om een auto afkomstig uit alle 50 staten te spotten (uiteindelijk is het bijna gelukt: hij kwam tot 48). Na het eten gingen we sport kijken in wat een karaoke bar bleek te zijn.

11 jan
Een van de bekendste attracties in San Francisco is het gevangeniseiland Alcatraz. We pakten de boot in het zonnetje en 20 minuten later legden we aan bij het eiland, dat ook een national park is. Het begon met een filmpje over het eiland, vervolgens werden er verschillende tours gegeven waar we konden aansluiten. Deze gingen onder andere over de opstanden, bekende gevangenen zoals de gangster Al Capone en spraakmakende ontsnappingspogingen die er hebben plaatsgevonden, maar ook over de bezetting in de jaren ’70 door Indiaanse activisten. En Jamie zag een kolibrie! Verder niet heel belangrijk, wel leuk om te vermelden.
Op pier 36 zaten wat leuke winkeltjes waaronder een winkel gericht op chili (sommige zo heet dat ze achter glas werden bewaard!) en fudge (lees: pure suiker) waar we een paar blokken van kochten. We hebben kijkje genomen bij de ingang van Madame Tussauds zonder daadwerkelijk naar binnen te gaan, waar ook een wassen beeld zat van, daar is ‘ie weer, Al Capone. Voor avondeten gingen we naar het Rainforest cafe. Dat is een restaurant dat het idee geeft dat je in het regenwoud zit, tussen de gorilla’s, panters en tijgers. Er was ook een waterval binnen. We wilden dichtbij de olifanten zitten, want die leken nog vrij echt als je door je wimpers keek! Om de aantal minuten kwamen de dieren ineens tot leven: de panters en tijgers begonnen te brullen, de gorilla’s sloegen op hun borst en de olifanten begonnen te trompetteren! De bediening keek daar inmiddels niet meer van op en bediende ons gewoon tussendoor.

12 jan
Nog zo’n toeristische attractie: de Cable cars. Dit zijn trams die nog handmatig worden bediend en worden aangedreven door een ketting die onder de straat door loopt. Vroeger was het netwerk een stuk uitgebreider, nu lopen er nog 3 routes die vooral door toeristen worden gebruikt. De houten trams doen erg nostalgisch en ouderwets aan. Je kan er zijdelings op zitten en over de heuvelige straten rijden (want ja, San Francisco is écht heuvelig). We konden opstappen vlakbij ons hostel en de laatste halte was handig genoeg voor de deur van een fietsverhuur. Op de eindhalte worden ze handmatig gedraaid op een grote draaischijf. Bij de fietsverhuur moesten we eerst een kneuzing filmpje kijken, daarna kregen we een fiets en een helm (hoewel we betwijfelden of dat echt nodig was voor ons Hollanders) en moesten we een paar meter fietsen om te laten zien dat we het konden. Daarna waren we klaar om te gaan! Natuurlijk gingen we naar de Golden Gate bridge. We hadden fantastisch weer! We konden de veerboot terug nemen, maar liever fietsten we weer over de brug terug. Onderaan de brug hebben we dolfijnen gezien!

Daarna fietsten we naar het Golden Gate park: een soort Central Park qua afmeting en vorm, alleen iets minder centraal gelegen. Ze hielden daar onder andere een aantal bizons, wat natuurlijk helemaal bij Amerika hoort! Wat niet bij Amerika hoort, was de Nederlandse molen die ze er hadden neergezet. Er was ook een klein tuintje, het Queen Wilhelmina Tulip Garden. Ook hadden ze een mooie Japanse tuin maar daar zijn we niet in geweest, want het was best duur. We hebben wel een blik kunnen werpen door de mooie Japanse poort. We gingen door naar een villabuurt, met lekker veel hoogteverschil. San Francisco is dus echt heel heuvelachtig en de straten soms echt heel stijl. Wie zei ook alweer dat fietsen een goed idee was? Gelukkig zijn we fietsen gewend en had de fiets versnellingen! Daar in de buurt was Castro, een homobuurt waar we even een broodje hebben gegeten. Daarna zijn we heel Market Street (een lange straat in San Francisco) afgefietst, richting Chinatown. Chinatown is super leuk! Hoewel heel veel steden een Chinatown hebben, is die van San Francisco wel favoriet (nog leuker dan New York!) vanwege de sfeer: er was een mooie poort en er waren veel lantaarns over de weg gespannen. Een gebouw had zelfs een paar (nep)beelden van het Chinese Terracottaleger staan. Een bekend straatje in San Francisco was Lombard Street, dat zigzagt naar beneden. Daar zijn we vanaf geweest met de fiets, waarbij we natuurlijk vol op de rem stonden! Daarna hebben we de fietsen teruggebracht en zijn we wezen eten bij de Cheesecake factory, dat zich bevond in een warenhuis. Cheesecake is erg machtig, vaak komen we er niet eens aan toe… we kregen ons cheesecake toetje maar net op. We namen dan maar allebei een tweede punt mee, voor de volgende dag als ontbijt op het vliegveld!